Sabtu, 31 Disember 2011

SELAMAT MENEMPUHI 2012 BUAT RAKAN PPG PJJ UPSI

Assalammualaikum w.r.t dan salam sejahtera...



Tahun baru menjelang lagi... sudah tercapaikah segala matlamat di tahun 2011? Banyak perkara telah berlaku dalam hidup kita, namun hanya segelintir daripada kita sahaja yang mengambil iktibar darinya. Betul atau tidak, itu terpulang kepada penilaian individu itu sendiri. Namun bagi saya, Tahun 2011 membari banyak ilmu dan pengalaman yang berharga saya perolehi. 

Tahun ini merupakan tahun pertama saya bergelar siswi untuk universiti kebangaan para pendidik iaitu UPSI.. Banyak ilmu yang saya perolehi setelah setahun berjuang dalam meneruskan pengajian demi meningkatkan kemahiran dan pengetahuan dalam bidang Keguruan. Satu bidang yang saya minati sejak mula mengajar sebagai "Guru Sandaran" di sebuah Sekolah Menengah dan Sekolah Rendah di Pedalaman negeriku. Peluang yang tidak mungkin disia-siakan begitu sahaja. Walaupun banyak halangan dan kekangan dalam menyiapkan tugasan dan forum, alhamdulillah berkat kesabaran dan ketekunan mentelaah, dapat jua dilaksanakan dengan baik. Terima kasih kepada suami, anak-anak, keluarga dan rakan-rakan. Tidak lupa buat pensyarah yang memberi ilmu pengetahuan dan motivasi untuk menyiapkan tugasan. Saya turut berterima kasih kepada  Ketua Jabatan, Guru Besar dan rakan-rakan Guru di SK Abang Leman, Kabong serta rakan-rakan seperjuangan PPG PJJ UPSI khasnya kumpulan ELQ02 dan ELQ03 yang banyak memberi info terkini dan motivasi. Syukur kepaada Allah s.w.t memberi nikmat ini kepada kita semua. Bukan mudah bagi saya mengharungi 2011 tanpa kata semangat dari insan-insan ini. 

Bila difikirkan... sungguh menarik pengalaman ini. Mengajar dan belajar, masa perlu dibahagikan dengan sebaik-baiknya. Sebagai guru, saya perlu memberi komitmen yang penuh kepada murid saya yang memerlukan ilmu daripada saya. Dalam masa itu juga, saya perlu belajar untuk memberi yang terbaik untuk diri sendiri dan anak murid. Seronok dan kadang kala meletihkan. Selain itu, status pun makin bertambah. Maknanya...saya juga seorang isteri, ibu, guru dan pelajar dalam satu masa. Sungguh manis pengalaman ini dan cukup berharga bagi mereka yang rindukan dan ketandusan ilmu pengetahuan.

Semoga kita semua dapat mengharungi 2012 dengan jiwa yang tenang dan bersemangat dalam mengejar cita-cita dan meyemarakan pelajar kita dengan ilmu pengetahuan. Saya berdoa kepada Allah s.w.t agar kita diberi kesihatan yang baik untuk kita jalani hidup yang penuh dengan ujian yang tidak terduga oleh akal kita yang dangkal.

Selamat Tahun Baru 2012...

Wassalam.

0 comments:

Catat Ulasan

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More