Selasa, 29 November 2011

RPH 2

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA TAHUN 2
Tema : KELUARGA CERIA
Tajuk : TANGGUNGJAWAB KAMI


Tanggungjawab Kami


Alat Bantuan Mengajar (ABM)







Bpg rph2
View more documents from salasiah82


REFLEKSI 2: TANGGUNGJAWAB KAMI

Kekuatan    :

Kekuatan pengajaran dan pembelajaran hari ini ialah Bahan Bantu Mengajar/Alat Bantu Mengajar yang menarik. Hari ini saya menggunakan video untuk dalam pengajaran dan pembelajaran. Murid berasa seronok dan fokus kepada tayangan video yang dipamerkan.  Kawalan kelas juga turut memuaskan memandangkan semua murid memberi jawapan setiap kali saya menyoal dan meminta pandangan mereka. Murid yang lemah hari ini nampak lebih berkeyakinan untuk belajar melalui aktiviti membaca sajak dalam Langkah 1.

Kelemahan :

Masalah yang saya hadapi dalam pengajaran dan pembelajaran hari ini ialah aktiviti memberi pendapat dan melengkapkan carta aliran mengenai video dalam Langkah 4. Secara keseluruhan, murid belum mampu memberi pendapat dengan bernas mengenai perlakuan anak dan ayah di dalam Video, murid hanya menyatakan perlakuan yang berlaku sahaja. Hanya 3 orang murid sahaja yang memberi pendapat dengan baik seperti “Kita mestilah membantu ayah kerana ayah menjaga kita, Anak hendaklah patuh kepada ayah mereka dengan mengikuti suruhan mereka, dan Anak perlu mendengar suruhan ayah supaya ayah tidak marah.

Cara mengatasi:

Cadangan yang terbaik bagi mengatsi masalah ini ialah saya perlu menyediakan siri soalan untuk mengcungkil idea murid. Selain itu, saya perlu menyediakan Borang Pengurusan Grafik yang memiliki gambar bersiri supaya murid mampu memberi pendapat dengan bernas. Seterusnya, saya perlu memberi beberapa contoh situasi yang berkaitan supaya murid lebih terangsang dan menarik minat murid untuk memberi pendapat. 


RPH 1    RPH 3    RPH 4    RPH 5

0 comments:

Catat Ulasan

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More